Other versions: [English]  
  
chat4all logo (21429 bytes)
  Over Chat4all
  Welkom
  Hoe kan ik chatten?
  Het Netwerk
  Documentatie
  Handleiding
  Chat4all Wiki
  Vraag & Antwoord
  Registreer een chatkamer
  Plaats een chat op jouw site
  Diensten
  Webchat
  Online Status Indicator
  Channel Logging Service
  Kanaal Gebruikerslijst (Dienst)
  Shoutbox Service
  Extra's
  Kanalen Lijst
  Chat4all Forum
  Chat4all Statistics
  Handige links
  Contact info
  Support Systeem
  Adressen
  Chat4all Team
 








  Shoutbox

 
  Doneren?
 

Support chat4all door het maken van een donatie via PayPal. Elk bedrag, hoe klein ook, is meer dan welkom :)

Donaties worden gebruikt voor het bekostigen van de servers waar onze diensten op draaien.

  
 
 
 
 

 

 

 

                       

   
Ga via IRC met: irc.chat4all.org op poorten 6666-6669 en 7000
Vraag & Antwoord

Note: Voor vragen of opmerkingen over de chat, open een ticket in ons support systeem, of zoek ons op de chat. Wij zijn normaal gesproken te vinden op de chat in kamer #help.

Op deze pagina vind je antwoorden op mogelijke vragen. Als het antwoord op je vraag er niet bijstaat kun je een ticket openen op ons support systeem.

Algemene Vragen
Q: Is een chatkamer op jullie netwerk (chat4all.org) gratis?
 
A: Ja, helemaal gratis... Je hoeft zelfs geen banner te plaatsen, het is helemaal reclamevrij. Echter, een banner of een kort regeltje met daarin aangegeven dat je kamer op ons netwerk staat wordt door ons erg gewaardeerd. :-)
 

Q: De chat applets op www.jpilot.com en www.javirc.com zijn helemaal niet gratis. Waarom niet?  
 
A: Ons chatnetwerk biedt server side toegang. Je kunt ons netwerk bereiken via diverse soorten 'client software'. Deze software is niet door ons ontwikkeld wat inhoudt dat de maker van de software vrij is er geld voor te vragen.

Er zijn echter oudere minder mooie, maar wel gratis versies beschikbaar, bijvoorbeeld van javirc. Daarnaast bieden we een webchat op onze site aan, eveneens gratis.


Q: Mijn firewall software geeft me telkens een waarschuwing als ik op jullie netwerk inlog. Waarom gebeurt dat?  
 
A: Om ons netwerk vrij te houden van mogelijke hackers, controleren we een aantal poorten op de computers die proberen in te loggen. Deze poorten worden gewoonlijk gebruikt door mensen die proxy's gebruiken waarmee ze op de chat komen via de computer van iemand anders, zonder dat de eigenaar hiervan op de hoogte is. Op ons netwerk worden deze open poorten niet toegestaan. De waarschuwing is onschuldig en komt van IP adres:
85.25.139.15 (ons IRC IP adres).


Q: Kan ik operator worden in jullie (chat4all) kamers?
 
A: Operators in onze eigen kamers worden uitsluitend door onszelf gevraagd. Om operator in de kamer van een ander te worden zul je zelf moeten vragen in de betreffende kamer. Maar over het algemeen wordt vragen (smeken) om ergens operator te mogen zijn beschouwd als onbeleefd en kan zelfs tot gevolg hebben dat je wordt gekickt, of zelfs verbannen uit die chatkamer.


Q: Kan ik een IRCop/NetAdmin op chat4all worden?  
 
A: Nee, en mensen die vragen (of erger nog, smeken) om een IRCop te mogen worden zullen zelfs nooit in aanmerking komen in geval een dergelijke positie beschikbaar komt. IRCops worden alleen op uitnodiging aangesteld. Om IRCop te worden zul je eerst op een positieve manier onze aandacht moeten trekken door vriendelijk en behulpzaam te zijn. Ook moet je bekend zijn met de werking van ons netwerk. En zelfs dat geeft geen garantie dat je gevraagd zult worden. Beleef gewoon plezier op en aan de chat.


Q: Mag ik reclame maken voor mijn chatkamer of een IRC server op jullie netwerk?  
 
A: Zeer zeker niet. Reclame maken voor je chatkamer en de kamer van anderen is onbeleefd en niet toegestaan. Je wil toch ook niet dat anderen reclame voor hun chatkamer komen maken in jouw kamer? Er is echter één uitzondering op deze regel en dat is kamer #chat4all. Deze kamer is tot op zekere hoogte speciaal gemaakt om je eigen kamer te promoten.

Als je een eigen IRC-server hebt, of je bent een IRCop op een andere IRC-server en je maakt hiervoor reclame (spam) op ons netwerk, dan loop je het risico blijvend van onze server verbannen te worden.


Q: Jullie netwerk is erg moeilijk te bereiken. Het duurt soms wel minutenlang voor ik erop kan komen!
 
A: Waarschijnlijk maak je gebruik van een router of een firewall en blokkeert deze de TCP 113 (IdentD) poort. Zet deze poort in je router/firewall open en je zult zien dat de toegang aanzienlijk sneller is geworden.


Q: Wat is een vHost en hoe kan ik er een krijgen?
 
A: Een
vhost wordt gebruikt om je hostname te verbergen. Wij hebben je IP/Hostname tot op zekere hoogte al gemaskeerd, maar als je een geregistreerde nickname gebruikt kun je je IP/Hostname laten veranderen in elke naam die je maar wil. Een voorbeeld is (<ident>@<host/ip>):

IP: yoda@212.34.76.9 veranderd in zelfbedachte vHost: i-am@invisible-to.you

Voor het aanvragen van een vHost kun je een ticket openen in ons support systeem. Vermeld wel de volgende informatie:

  • je geregistreerde nickname
  • de naam van de vHost in de vorm van <ident>@<host>

VHosts mogen echter geen overeenkomsten vertonen met bestaande domeinnamen, behalve als de domeinnaam aan jezelf toebehoort.


Q: Hoeveel nicknames mag ik registreren?
 
A: Je mag per e-mailadres 4 nicknames registreren. Dit houdt in dat je de eerste nickname (masternick) registreert en als je er meer nodig hebt je deze kunt koppelen aan je master nickname door middel van het NickServ GROUP commando.


Q: Geen enkel commando lijkt te werken!  
 
A: Meestal komt dit door een typefout. Controleer of je het juiste commando hebt gebruikt. Denk in geval er een chatkamer in het commando nodig is of je voorafgaand aan de kamernaam een # hebt getypt.

Denk er ook aan dat tussen het commando en de kamernaam een spatie moet staan en gebruik in de commando's geen codes waarmee je bijvoorbeeld de letters in kleur of vetgedrukt kunt maken.


Q: Ik heb een nickname geregistreerd, maar ik ontvang helemaal geen e-mail van jullie.  
 
A: Zorg ervoor dat je een bestaand e-mailadres invult en controleer dit ook op typefouten voor je het nickname registratieverzoek verstuurt. Controleer ook of je mailbox niet vol is. Tot slot, tegenwoordig hebben veel mensen (en internetproviders) spamfilters geplaatst die soms gewone mail als spam kunnen markeren. Kijk even na of je spamfilter niet te hoog is afgesteld.


Q: Ai! Mijn IP adres/hostname is voor iedereen zichtbaar!  
 
A: Nee, het is niet voor iedereen zichtbaar. We verbergen het eerste deel van je hostname door dit te vervangen naar "No-IP-XXXX", waar XXXX een willekeurige waarde heeft. Wat daarna staat is het restant van je hostname, maar dit kan niet herleid worden naar je echte hostname. IP adressen worden helemaal gemaskeerd.

In geval je een geregistreerde nickname hebt, kun je als je dit wenst een vHost aanvragen.


Q: Iemand gebruikt mijn geregistreerde nickname. Hoe kan ik die terug krijgen?  
 
A: Als je nickname niet is verwijderd door NickServ, kun je de gebruiker die illegaal jouw nickname draagt "killen" door middel van het  RECOVER commando.

Het kan ook zijn dat je verbinding werd verbroken. Als je dan binnen korte tijd terugkomt op de server kan soms je nickname nog in gebruik zijn. Dit komt omdat de server een beetje laat ontdekt dat je weg was en hierdoor is je nickname als een 'ghost' op de server achtergebleven. Je kunt je 'ghost' verwijderen door middel van het GHOST commando.

Als dat niet werkt is je nickname waarschijnlijk vervallen omdat je niet binnen de gestelde termijn van 28 dagen ingelogd was in NickServ. Je kunt proberen om je nickname opnieuw te registreren zodra degene die hem nu gebruikt de naam vrijgeeft. Als deze user je oude naam inmiddels geregistreerd heeft kun je helaas niets meer doen.

*****

Kamereigenaar vragen
Q: Hoeveel chatkamers mag ik registreren op chat4all?
 
A: Je mag 5 chatkamers registreren. Dit is voor de meeste mensen ruim voldoende.
 

Q: Hoe kan ik mijn chatkamer aan mijn website toevoegen?
 
A: Daarvoor zijn verscheidene manieren beschikbaar. Ten eerste kun je de chatkamer code (HTML) op onze site genereren en deze aan je eigen website toevoegen:

http://www.chat4all.org/eng_homepage.html

De code generator biedt de mogelijkheid om diverse uiterlijke kenmerken van je chatkamer aan te passen.

Een andere optie is verkregen java- of html-software en die te gebruiken om verbinding te maken met ons netwerk. Hierop kunnen we helaas geen support geven.


Q: Hoe kan ik een (ChanServ) bot in mijn chatkamer krijgen?
 
A: Allereerst moet je je chatkamer registreren. Daarna kun je een ticket openen in ons support systeem en daarin aangeven dat je graag een ChanServ bot in je chatkamer wil hebben. Als antwoord krijg je dan van ons een uitgebreide e-mail met instructies.


Q: Mag ik een spel/statistieken bot in mijn chatkamer hebben?  
 
A: Je mag (als kamereigenaar) 1 bot (buiten de ChanServ bot) in je chatkamer hebben. Dit mag natuurlijk een spel- of statistiekenbot zijn en je mag hiervoor andere software gebruiken. Dit is echter geen door ons geleverde software. We adviseren om op internet te zoeken naar software als eggdrop, of scripts die aan een mIRC installatie kunnen worden gekoppeld. Kijk op onze links pagina voor nuttige links.


Q: Waarom is mijn chatkamer verwijderd (registratie ongedaan gemaakt)?  
 
A: Een chatkamer kan om verschillende redenen automatisch verwijderd zijn:

  • Als de nickname van de Eigenaar en ook de eventueel aangestelde Opvolger (Successor) vervallen is (dat gebeurt als niet ten minste 1 maal per 28 dagen werd ingelogd in NickServ), zal ook de registratie van de chatkamer automatisch vervallen.
     
  • Als de Eigenaar niet ten minste 1 maal per 28 dagen in zijn of haar kamer is geweest en zich met het ChanServ IDENTIFY commando bekend heeft gemaakt als Kamereigenaar.
     
  • Als de Eigenaar niet ten minste 1 maal in de afgelopen 28 dagen in zijn of haar kamer is geweest terwijl hij of zij was ingelogd in NickServ.
     

Q: Geen enkel commando lijkt te werken!  
 
A: Meestal komt dit door een typefout. Controleer of je het juiste commando hebt gebruikt. Denk in geval er een chatkamer in het commando nodig is of je voorafgaand aan de kamernaam een # hebt getypt.

Denk er ook aan dat tussen het commando en de kamernaam een spatie moet staan en gebruik in de commando's geen codes waarmee je bijvoorbeeld de letters in kleur of vetgedrukt kunt maken.

 

*****

Applet/Webchat vragen
Q: Not niet geimplementeerd
 
A: Nog niet geimplementeerd

 

*****


Copyright © 2000-2015 Chat4All.Org